Доброго дня! Тема уроку: Тарас Шевченко. Ідея незнищенності, справжнього кохання, краси, вірності ("Тополя")
1. Повідомлення про баладу.
До жанру балади досить часто зверталися українські письменники П. Гулак-Артемовський, Л. Боровиковський, М. Шашкевич, М. Костомаров. І Тарас Григорович Шевченко свою творчість почав теж із балад. Першим твором Шевченка, що дійшов до нас, є балада «Причинна», яку він написав у 1837 році, коли ще був кріпаком. Трохи згодом, 1839 року, з-під пера автора з’являється балада «Тополя», вона увійшла у перше видання «Кобзаря» (1840). Пізніше були створені балади «Утоплена», «Лілея», «Русалка», «Коло гаю в чистім полі...», «У тієї Катерини». (Учитель звертає увагу учнів на виставку книг.) У ранній творчості Шевченка яскраво виражена фольклорна традиція, поет думав і почував так, як думав і почував народ. Чимало своїх балад поет створив на основі фольклорних джерел. Поштовхом до написання «Тополі» послужила народна балада «Ой чиє ж то жито, чиї ж то покоси…», яку він часто співав у дитинстві з сестрою Катериною.
2. Ознайомтеся з поняттям "балада, метаморфози" у підручнику с. 75-76 (Запишіть визначення у зошит)
Сьогодні ми ознайомимося з баладою Тараса Григоровича «Тополя».
3. Робота з підручником (прочитайте баладу с. 76 -79)
Які почуття викликала у вас ця поезія? Які картини вимальовуються у вашій уяві, коли ви читаєте цей твір?
Одинока тополя, широке поле, що синіє вдалині, могила – все готує нас до сприйняття тривожних подій, змушує задуматися, чому серед широкого поля росте одиноке дерево. Хто викохав тонку, гнучку в степу погибати? Побачивши таке дерево, подумаєш: от сирота. Про це і говорить поет: Чабан вранці з сопілкою Сяде на могилі, Подивиться – серце ниє. Кругом ні билини! Одна, одна, як сирота. На чужині гине! Поет, зображуючи дерево-сироту, будить наше співчуття, тому що і сам зростав сиротою.
Перед нами малюнок Т.Г. Шевченка «Тополя» (1839 рік).
Які образи підсилюють мотив самотності? (Одинока тополя, широкеє поле, козацька могила, «кругом ні билини», а билина – теж символ самотності, сирітства.)
Знайдіть і зачитайте опис пейзажів. Яку роль вони відіграють у баладі? (Пейзажі допомагають розкрити образи героїв, їх внутрішній світ, почуття, переживання. Ці пейзажі музичні, яскраві, під час читання сприймаються як окремі твори, тому й стали народними піснями.)
Як малюнок Т. Шевченка співвідноситься з твором?
4. Прослухайте запис пісні «По діброві вітер виє…»
Який настрій викликала прослухана пісня?
Чому, на вашу думку, вона стала народною?
Як пісня перегукується із баладою?
5. Т. Г. Шевченко використав у творі багато художніх засобів. Знайдіть і випишіть у зошити епітети, метафори, порівняння. Яка їхня роль у творі?
Епітети: карі оченята; біле личко; щиру правду; по синьому морю; стан високий; лист широкий та інші
Метафори: вітер виє; гуляє по полю; серце ниє; серденько мліло; брови полиняють; чуло серце недоленьку – сказати не вміло та інші
Порівняння: сонце світить - як ворог сміється; сохне вона, як квіточка; одна, як сирота; воркує, як голубка без голуба та інші
6. Визначення теми та ідеї твору. (Запишіть)
Яку тему розкриває Т. Г. Шевченко у баладі «Тополя»? (Тему кохання, відчаю, самотності.)
Яка основна думка балади?
Яку ідею втілено в образі тополі?(В образі тополі втілено ідею невмирущості справжнього кохання, краси, вірності, незнищенності найкращих людських почуттів.)
Тема: розповідь про глибокі переживання дівчини, розлученої з коханим, її звернення до ворожки, розмова з тополею і, нарешті, перетворення самої дівчини на тополю під впливом чудотворного зілля.
Ідея: невмирущість справжнього кохання, возвеличення краси, вірності, незнищенності світлих і благородних людських почуттів.
7. Домашнє завдання
Виразно читати баладу Т. Г. Шевченка «Тополя».
Дати відповіді на питання 1,3 в підручнику с. 81.
Виразно читати вірш Т. Шевченка «Як умру, то поховайте...».
Немає коментарів:
Дописати коментар