Григір ТЮТЮННИК. «Климко». Художні особливості твору (мова персонажів, художня деталь)
Після довгих роздумів і творчих пошуків над першими творами Григір Тютюнник повірив у свої сили і впевнено заявив: «Я — людина. Я буду майстром». «Буду» означало: зроблю сам себе майстром. І це йому вдалося. Над потрібним словом письменник працював довго і важко, мучився, але знаходив таке, якого ніяким іншим не заміниш.
Людина у його творах постає мов жива. Часом у пошуках потрібного слова письменник просиджував годинами. Писав, не поспішаючи, довго виношуючи задум, ретельно обмірковуючи сюжет, окремі деталі, яким теж приділяв велике значення.
1. Теорія літератури. Запишіть у зошит визначення "художня деталь", "мова персонажів"(виділено курсивом).
Художня деталь — особлива риса, ознака, подробиця в
портреті, поведінці персонажа, його навколишньому оточенні,
що часто повторюється письменником під час змалювання героїв і служить для
розкриття якихось глибинних його характеристик.
Ноги Климка —
важлива деталь у змалюванні характеру та життя хлопчика. Босі ноги Климка в
осінню холодну пору в далекій дорогі як символ гіркого сирітського дитинства,
обпаленого війною. Босоніж хлопчик уперто іде до своєї мети — принести солі
додому.
Художня
деталь може вживатися автором у творі один раз, але нести при цьому важливу
смислову та ідейну роль. Так, наприклад, чорнобривці в руках дівчини, яка хоче
продати свою хустку, не тільки як останні квіти осені, а й символ України, її стійкості
в боротьбі з ворогом, бо, за легендою, чорнобривці вперше виросли там, де
загинули козаки, захищаючи рідну землю від ворогів.
Мова персонажів
(монологи, діалоги) — виразна індивідуальна особливість героя твору, яка розкриває його
характер і допомагає зрозуміти ставлення автора до певної дійової особи в
художньому творі.
Для прикладу
проаналізуймо особливості мовлення тітки Марини, яка, на нашу думку, виявила
найбільшу турботу про Климка.
Доброта,
щедрість, любов до ближнього, турбота виявляються через уживання тіткою
пестливих слів: «борошенце», «багатенько», «мішечки», «клуночок», «лобик», «сонечко», «молочко»,
«синочку» та ін. Просторічні слова в її мовленні свідчать про те, що тітка
звичайна проста селянка: «носовичок», «жалко», «осталося», «мо’», «осьо»,
«паняй», «одбазарувалися», «підчинишся», «бідовенький», «босяцюра» та ін.
Автор, змальовуючи побут і подвір'я тітки Марини, теж використовує пест-ливі слова: «погрібничок», «брусочок», «вузенька стежка» та ін., тим самим передаючи глибоку повагу до всіх жінок на окупованій території, які вияви-ли турботу про інших у той жахливий час.
2. Проблемне завдання
ü Назвіть усі речі, предмети
повісті, які ви сприймаєте як художні деталі.
(Наприклад: сіль, барвиста хустка дівчини, трояндова
сукня вчительки, сплюндрована фашистами школа та квартира вчительки, тапки
шевця…)
3. Робота з текстом
1.
Зачитати
кінцівку повісті від слів: «Від переїзду вдарила довга автоматна черга».
2. Яка деталь і з якою метою
використана письменником у цьому уривку? (Тоненька біла цівочка
солі. Сповненими небезпек дорогами, перемагаючи в собі страх, повертався назад
Климко з дорогоцінною сіллю, щоб зарадити вчительчиній біді, і тут підстерегла
хлопчину невблаганна смерть. Письменник хотів підкреслити ціну солі, на перший
погляд, звичайної, але у ці страшні воєнні часи дуже важливої для виживання.)
3. Яку роль у повісті відіграє ще одна
художня деталь — «трояндова, мов сто троянд, сукня» вчительки?
(Хлопці побачили в руках Наталі Миколаївни не просто звичайну сукню, це була
жива нитка пам'яті, що зв'язувала ці хвилини із ще зовсім недавнім минулим, з
їхнім незабутнім шкільним життям.)
4. З чим у вас асоціюється хустка
дівчини, велика, у веселих червоних та зелених квітах, що цвіла на весь базар?
(З дівочою вродою. На окупованій території слід було остерігатися поліцаїв, які
виловлювали молодь для відправки у Німеччину).
4. Робота над мовою персонажів
Мовний стиль Гр.
Тютюнника характеризується багатством лексики, синонімів. Так, наприклад, герой
не просто «говорить», а — цокотить, одказує, озивається, вигукує, регоче,
лементує, бубонить, мигиче, видихує, шепоче, шушукається, співає,
просить-стогне, кричить і т.д.
5. Робота з таблицею «Мова героїв»
ü Складання таблиці «Мова
героїв» (запис у зошити)
Герої твору |
Висловлювання персонажів |
Мова персонажа |
Наталя Миколаївна |
«Зульфате,
заспокойся... Кармелючок мій малий». «Я
рада за вас, мої хлопчики, я просто щаслива...» |
Лагідна,
спокійна |
Бородань (торгаш) |
«Подумаєш,
яка цяця... Ну, тоді пухни з голоду!» |
Груба,
брутальна |
Тітка Марина |
«А
може б, ти, синочку, в мене зостався, га?» «Прощай,
синочку... Так хотілося мені тебе зоставити в себе, такий ти мені любий
став — серця б тобі увірвала...» |
Близька
до народної, пестлива, лагідна |
Климко |
«Тітонько,
тьотю Марино... Де ви, тітонько?» «Туди, дядю, біжіть!» «Ми
вам помагати будемо, маленьку глядітимемо..." |
Стисла,
насичена дієслівними формами |
6. Дайте відповіді на питання за посиланням до 17.00
https://docs.google.com/forms/d/1FB37mxWdOSxvqxVcNjTghnO4CYhpFhfYDW90o6pW_ss/edit
Немає коментарів:
Дописати коментар