Українська література 7 клас 18.01

 Григір ТЮТЮННИК. «Климко». Художні особливості твору (мова персонажів, художня деталь)

    Після довгих роздумів і творчих пошуків над першими творами Григір Тютюнник повірив у свої сили і впевнено заявив: «Я — людина. Я буду майстром». «Буду» означало: зроблю сам себе майстром. І це йому вдалося. Над потрібним словом письменник працював довго і важко, мучився, але знаходив таке, якого ніяким іншим не заміниш.

Людина у його творах постає мов жива. Часом у пошуках потрібного слова письменник просиджував годинами. Писав, не поспішаючи, довго виношуючи задум, ретельно обмірковуючи сюжет, окремі деталі, яким теж приділяв велике значення.

1. Теорія літератури. Запишіть у зошит визначення "художня деталь", "мова персонажів"(виділено курсивом).

Художня деталь  особлива риса, ознака, подробиця в портреті, поведінці персонажа, його навколишньому оточенні, що часто повторюється письменником під час змалювання героїв і служить для розкриття якихось глибинних його характеристик.

Ноги Климка — важлива деталь у змалюванні характеру та життя хлопчика. Босі ноги Климка в осінню холодну пору в далекій дорогі як символ гіркого сирітського дитинства, обпаленого війною. Босоніж хлопчик уперто іде до своєї мети — принести солі додому.

Художня деталь може вживатися автором у творі один раз, але нести при цьому важливу смислову та ідейну роль. Так, наприклад, чорнобривці в руках дівчини, яка хоче продати свою хустку, не тільки як останні квіти осені, а й символ України, її стійкості в боротьбі з ворогом, бо, за легендою, чорнобривці вперше виросли там, де загинули козаки, захищаючи рідну землю від ворогів.

Мова персонажів (монологи, діалоги) — виразна індивідуальна особливість героя твору, яка розкриває його характер і допомагає зрозуміти ставлення автора до певної дійової особи в художньому творі.

Для прикладу проаналізуймо особливості мовлення тітки Марини, яка, на нашу думку, виявила найбільшу турботу про Климка.

Доброта, щедрість, любов до ближнього, турбота виявляються через уживання тіткою пестливих слів: «борошенце», «багатенько», «мішечки», «клуночок», «лобик», «сонечко», «молочко», «синочку» та ін. Просторічні слова в її мовленні свідчать про те, що тітка звичайна проста селянка: «носовичок», «жалко», «осталося», «мо’», «осьо», «паняй», «одбазарувалися», «підчинишся», «бідовенький», «босяцюра» та ін.

Автор, змальовуючи побут і подвір'я тітки Марини, теж використовує пест-ливі слова: «погрібничок», «брусочок», «вузенька стежка» та ін., тим самим передаючи глибоку повагу до всіх жінок на окупованій території, які вияви-ли турботу про інших у той жахливий час. 

2.   Проблемне завдання

ü  Назвіть усі речі, предмети повісті, які ви сприймаєте як художні деталі.

(Наприклад: сіль, барвиста хустка дівчини, трояндова сукня вчительки, сплюндрована фашистами школа та квартира вчительки, тапки шевця…)

3. Робота з текстом

1.      Зачитати кінцівку повісті від слів: «Від переїзду вдарила довга автоматна черга».

2.      Яка деталь і з якою метою використана письменником у цьому уривку? (Тоненька біла цівочка солі. Сповненими небезпек дорогами, перемагаючи в собі страх, повертався назад Климко з дорогоцінною сіллю, щоб зарадити вчительчиній біді, і тут підстерегла хлопчину невблаганна смерть. Письменник хотів підкреслити ціну солі, на перший погляд, звичайної, але у ці страшні воєнні часи дуже важливої для виживання.)

3.      Яку роль у повісті відіграє ще одна художня деталь — «трояндова, мов сто троянд, сукня» вчительки? (Хлопці побачили в руках Наталі Миколаївни не просто звичайну сукню, це була жива нитка пам'яті, що зв'язувала ці хвилини із ще зовсім недавнім минулим, з їхнім незабутнім шкільним життям.)

4.      З чим у вас асоціюється хустка дівчини, велика, у веселих червоних та зелених квітах, що цвіла на весь базар? (З дівочою вродою. На окупованій території слід було остерігатися поліцаїв, які виловлювали молодь для відправки у Німеччину).

4. Робота над мовою персонажів

Мовний стиль Гр. Тютюнника характеризується багатством лексики, синонімів. Так, наприклад, герой не просто «говорить», а — цокотить, одказує, озивається, вигукує, регоче, лементує, бубонить, мигиче, видихує, шепоче, шушукається, співає, просить-стогне, кричить і т.д.

5. *     Робота з таблицею «Мова героїв»

ü  Складання таблиці «Мова героїв» (запис у зошити)

Герої твору

Висловлювання персонажів

Мова персонажа

Наталя Миколаївна

«Зульфате, заспокойся... Кармелючок мій малий».

«Я рада за вас, мої хлопчики, я просто щаслива...»

Лагідна, спокійна

Бородань (торгаш)

«Подумаєш, яка цяця... Ну, тоді пухни з голоду!»


Груба, брутальна

Тітка Марина

«А може б, ти, синочку, в мене зостався, га?»

«Прощай, синочку... Так хотілося мені тебе зоставити в себе, такий ти мені любий став — серця б тобі увірвала...»

Близька до народної, пестлива, лагідна

Климко

«Тітонько, тьотю Марино... Де ви, тітонько?»

«Туди, дядю, біжіть!»

«Ми вам помагати будемо, маленьку глядітимемо..."

Стисла, насичена дієслівними формами

6. Дайте відповіді на питання за посиланням до 17.00

https://docs.google.com/forms/d/1FB37mxWdOSxvqxVcNjTghnO4CYhpFhfYDW90o6pW_ss/edit






Немає коментарів:

Дописати коментар